Een cultureel dagje. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marc Jordens - WaarBenJij.nu Een cultureel dagje. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marc Jordens - WaarBenJij.nu

Een cultureel dagje.

Door: marcjordens

Blijf op de hoogte en volg Marc

16 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hello guys,

Ik typte in mijn vorige verslag dat ik in de avond (gisteravond dus) nog naar Times square zou gaan. Helaas, ik wou wel maar mijn benen niet. De wandeling naar lower Manhattan zat er nog goed in. Ik ben een beetje bij het hotel in de buurt gebleven.

Vandaag wilde ik naar het American Natural History Museum bij Central park. Dit is van de grootste natuurwetenschappelijke museam ter wereld. 30 miljoen opgezetten dieren, dierenmodellen en andere dingen. Het hele museum neemt 3 woonblokken in beslag en heeft 3 verdiepingen. Het gaat dus niet alleen maar over dieren maar ook over de evolutie van de mens, indianen in Noord-Amerika, Volkeren in Zuid -en Midden-Amerika en over de ruimte.

De wandeling daarheen was vrij simpel. Ik ben niet verdwaald, dus opa een kompas is inderdaad niet nodig!! Ik kwam aan bij de ingang en was natuurlijk niet de enige toerist. Het was er erg druk en het duurde ook even voordat ik een ticket kon kopen. Maar in die ruimte stonden al een paar skeletten van dinosaurussen dus ik had wel wat om naar te kijken. De ticket kostte 12 dollar. Daar kun je niks voor zeggen voor zoiets groots en moois. Ik begon bij Afrikaanse wildernis. Een aantal Afrikaanse olifanten stonden in het midden van deze grote hal. Verder waren er dus, achter verschillende glazen ruimtes in diezelfde hal, Leeuwen, Apen, Gazelles, Waterbuffels, Gnoes enz. De ruimtes zagen er heel mooi uit. De omgevingen waren heel precies nagemaakt en door tekeningen aan de muur van de ruimtes waar de beesten in stonden leek alsof je echt in Afrika was. Na een tijdje liep ik verder naar de volgende hal. Hier ging alles over de vroegere Afrikaanse stammen. Erg mooi om te zien. Kleding, wapens en allerlei andere voorwerpen waren er te bezichtigen. Hele verhalen kon je er lezen over de cultuur van deze mensen en over hun gewoontes.

Ik liep verder naar de hal van Ocean life. Zoals de naam het al zegt ging dit over zeedieren. Enorme haaien en een blauwe vinvis van 30 meter hing aan het plafond van de hal. Verder waren er films te zien over het zeeleven in de verschillende 'soorten' zee. Zoals koraalriffen en diepzee. Er stond nog een hal naast waar meer een soort mix was van dieren. Er waren zeedieren maar ook beesten uit de jungle en zelfs een heel stuk jungle was precies nagemaakt met daar allerlei opgezette dieren in. Dit was een zoekplaatje en natuurijk moest ik kijken of ik alle beesten kon vinden. Niet gelukt... Sommige waren te goed gecamoufleerd voor mijn haviksogen ahum... Ook hing er een reuzeninktvis aan de muur van rond de 10 meter en ook nog eens een kwal van zeker 6 meter (met tentakels dan he). Allerlei insecten en verschillende soorten planten waren er ook te bezichtigen. Er was dus echt ontzettend veel te zien. Na alles bekeken te hebben ging ik door naar de Aziatische hal. Hier kon je alles zien over de Aziatische stammen van vroeger. Hoe het mongoolse leger China belegerde bijvoorbeeld. Ook hier waren natuurlijk verhalen te lezen over gewoontes en culturen. En voorwerpen etc etc.

Ik kwam uit een gang waar ik de trap op kon naar de 2de etage. Hier waren Aziatische dieren te bezichtigen. Hetzelfde principe als die van de Afrikaanse. Allerlei verschillende dieren in verschillende leefomgevingen die weer precies nagemaakt waren. Hierna kwam ik uit in een hal waar een gigantische kano was van 19 meter lang. Deze kwam ergens uit Mexico. En jawel, even verderop kon ik dus alles bekijken van de Mexicaanse en andere Midden-Amerikaanse volkeren.

Toen ik dit gehad had kon ik door naar de evolutieruimte. Hier zag ik dus een groot deel van mijn familie terug namelijk: de Neandertalers!! (Sorry kon dit gewoon even niet laten) Erg mooi was het zeker. Complete skeletten en schedels van de volkeren die duizenden jaren geleden leefde. Het was goed te zien dat het met een aap begon en langzaam maar zeker wordt het een normaal mens. Maar een groot deel van mijn familie loopt wat achter in de evolutie... (Dit was echt de laatste...:P)

Ik kwam uit in de ruimte voor de ruimte. Dit stuk ging over meteorieten en er waren ook wat behoorlijke stukken steen die daar lagen en die dus ooit op aarde zijn gevallen. En het waren nog behoorlijke stukken ook nog. Ik kon door naar de hal dat ging over mineralen. Ben er in gelopen maar hier was niet veel bijzonders te zien...

Je zou denken dat ik het allemaal heb gehad. Maar nee, er was nog een gigantische hal voor de dino's. Dit moest ik uiteraard grondig bekijken. Er waren enorme skeletten te bewonderen van de beesten die al 65 miljoen jaar zijn uitgestorven. Ook een was er een skelet aanwezig van een mammoet en nog een andere soort uit zijn familie. Een grotere mammoet dus... De mond viel me open van de grootheid van die beesten.

Later kon ik nog een vogelwereld in. Alle soorten vogels die in Canada en de VS te vinden zijn waren hier opgezet of aanwezig als replica. Ook deze waren natuurlijk aanwezig in de precies nagemaakte leefomgeving. De een in de bergen, de ander in het bos enz. Het was in elk geval mooi om naar te kijken.

Hierna had ik alles gehad. Het was in elk geval prachtig om er naar te kijken en heb er natuurlijk ook alle tijd voor genomen. Ik ben er dus zeker ook wel 3,5 uur geweest. Maar het was zeker de moeite waard. Op de terugtocht naar mijn hotel heb ik niet veel bijzonders meer gezien. Ik ben inmiddels al wel aardig gewend aan de stad en het leven hier. De weg kon ik in principe blindelings vinden. Vlak voor mijn hotel even een smoothie gekocht. En toen ik terug was gelijk contact opgenomen met het thuisfront.

Morgen weet ik eigenlijk nog niet zo precies wat ik wil gaan doen. Wel wil ik in de avond nog een keer naar de top of the rock. Voor het uitzicht op New York maar dan als het verlicht is. Voor de rest weet ik het niet. Maar waarschijnlijk wordt het ook nog een keer Central park... Ik schrijf sowieso natuurlijk weer een verslag over.

See ya later guys!!

PS: Ik heb veel foto's gemaakt maar ze komen niet allemaal hier op de site. Ik ga anders over mijn limiet heen haahhah

  • 16 Juli 2011 - 08:14

    Opa:

    Goedenmorgen Marc;

    Misschien kun je nog bij enkele voetbalclubs Langs gaan om een paar spelers uit te zoeken voor Vitesse een geoliede spits kan altijd geplaatst worden, wel even met L. van Gaal opverleggen.
    Groetjes Oma en Opa

  • 16 Juli 2011 - 09:16

    Mama:

    Dus een groot deel van jouw familie loopt achter in de revolutie.......?????
    Ik denk dat je dinsdag de weg naar huis wel kunt vinden vanuit Düsseldorf, want wij kunnen niet autorijden hè??
    hahaha.......

  • 16 Juli 2011 - 14:03

    Marc Jordens:

    Goedemiddag opa en oma,

    Ik heb met hem overlegd en hij was t ermee eens. Alleen het voetbal is hier niet zo erg populair dus een voetbalteam is hier niet zo snel te vinden.. Wat nu??

    Groeten Marc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Marc

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 22304

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Avontuur aangaan in Mexico

01 Februari 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Australië

07 April 2012 - 30 April 2012

Roadtrip door de VS

11 Juli 2011 - 19 Juli 2011

Vakantie New York City

Landen bezocht: