The top op the rock!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marc Jordens - WaarBenJij.nu The top op the rock!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marc Jordens - WaarBenJij.nu

The top op the rock!!

Door: marcjordens

Blijf op de hoogte en volg Marc

13 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.


Hello guys,

Zoals ik op mijn vorige reisverslag al zei was ik van plan om naar Times square te gaan. Dit heb ik dus ook gedaan. Rond half 6 ben ik eerst even wat gaan eten bij een sandwichshop hier in de buurt. Ik heb daar een soort pizza gehaald met kalkoen, kaas en heerlijke saus er overheen. Verder ook nog een smoothie die bestond uit banaan, ananas en vers geperste sinasappelsap. Toen ik dit allemaal op had ben ik eerst weer teruggegaan naar het hotel. Dit deed ik omdat ik wat later naar Times square wou vanwege al het licht wat daar is. Op mijn hotelkamer heb ik een beetje op internet gesurft etc etc.

Uiteindelijk rond 8 uur ben ik gaan lopen op weg naar Times square. Ik moest een stuk downtown richting 42th street. Deze straat loopt verticaal en als je deze volgt kom je uiteindelijk aan op Times square met het aangrenzende Broadway. De tocht er naartoe was al wel een belevenis. Ik heb van aardig dichtbij nog foto's kunnen maken van het Chrysler building en ook het Empire state building was nog erg goed zichtbaar. Verder was er ook nog een ander plein in de buurt. Maar deze heb ik niet bekeken. Uiteindelijk kwam ik aan op het begin van Times square. Ik moest uiteindelijk rechtsaf anders kwam ik midden in Broadway uit. En toen was ik er echt. Het was wat aan het schemeren maar ik werd al overvallen door een boel licht en een enorme mensenmassa. Het is echt de crossroad of the world. Ik ben Times square verder opgelopen en aan het einde was een tribune gebouwd. Vanaf daar kon je perfect het hele plein overzien. Het was indrukwekkend. Al die reclame en die enorme mensenmassa en ook nog eens enorm veel verkeer. Limo's, yellow cabs en andere grote amerikaanse bakken die je hier overal wel ziet rondrijden. Ik heb er zeker een uur gezeten. Natuurlijk wou ik het zien als het echt goed donker was. Dit is helaas niet helemaal gelukt. Maar de foto's zijn mooi geworden.

Rond half tien vond ik het mooi geweest en ben ik terug gegaan naar het hotel. New york was natuurlijk mooi verlicht. Het Empire state building, Chrysler building en zoveel andere natuurlijk nog op de foto gezet.

De volgende ochtend, dat was dus vandaag, was ik van plan om naar de top of the rock gegaan. Dit is in het GE building bij het Rockefellercenter. Je kunt op dit gebouw helemaal naar boven toe voor een het observatie dek. Hiervandaan heb je natuurlijk een spectaculair uitzicht over de stad niet nooit slaapt...

Eerst natuurlijk maar eens pingen met m'n moeder en daarna ontbijten in de stad. Ditmaal was het een warm ontbijt. Aardappels met gebakken ui, gerooster brood en een ommelet met allerlei groentes erin en jawel, een smoothie. Dit maal een large one met banaan en ananas. Toen ik dit op had begon ik met de tocht naar de top of the rock. Het was gewoon dezelfde tocht als naar Times square maar ik moest een straat eerder afslaan. Het gebouw staat aan de avenue of the america's. Na een halfuur had ik het gevonden en ik ging naar binnen. Ik kwam in een hele mooie hal waar de muren bedekt waren met marmer. In die marmer zaten allerlei kristallen. Met de verlichting gaf dit mooie effecten. Ik ging rechtsaf richting de lift. Maar voordat ik bij de lift was kwam ik eerst in een heel mooi winkelcentrum waar zelfs een winkel was waar je je schoenen kon laten poetsen. Verder waren er kapperszaken, kledingwinkels en natuurlijk souvenirwinkels. Ik kwam uit in een gang waar een medewerker vroeg of ik een ticket wou voor het observatie dek. Ik zei natuurlijk ja en hij verweest me door naar beneden. Hier kwam ik bij de kassa's en kocht ik dus de ticket. Later kon ik met een lift naar boven. Dit was de 12de verdieping. Hier moesten we met z'n allen door de gate. Het gaat precies hetzelfde als op het vliegveld. Gelukkig was er bij niks aan de hand dus ik kon meteen doorlopen. Ik kwam in een ruimte waar een boel informatie op de muren stond over de bouw van dit gebouw etc. Ter afsluiting was er nog een kort filmpje en daarna kon ik echt naar boven toe. De lift die iedereen naar boven toe bracht ging dus van de 12de tot aan de 67de verdieping. Dat ding ging natuurlijk met een behoorlijke snelheid naar boven. Het dak van de lift was doorzichtig en in de schacht branden allerlei lampjes en in de lift zelf waren er leuke geluidseffecten. Uiteindelijk konden we uitstappen op 67de verdieping. Hiervandaan had je dus al een prachtig uitzicht over de hele stad. Je kon binnen bijven maar ook naar buiten toe. Ik heb van binnen en van buiten natuurlijk veel foto's gemaakt. Je kon nog hoger naar de 70ste verdieping. Dit kon ik natuurlijk niet laten en dat is maar goed ook, want dan was je dus echt op het dak van het gebouw en hier had je dus echt het mooiste uitzicht. Vanaf hier af kon je dus eigenlijk pas echt zien hoe groot de stad is. Het was niet helemaal helder maat toch kon ik ver kijken. En het was onvoorstelbaar. Als je naar beneden keek zag je diepte van 260 meter. Het was ontzettend gaaf om daar te staan. Alles kon je zien. Bij central park, waar ik gister nog geweest ben, was weer veel bedrijvigheid en bij lower Manhattan kon je natuurlijk goed de werkzaamheden zien op Ground Zero. Alle wolkenkrabbers zien er eigenlijk nog mooier uit dan vanaf de grond.

Er liep nog een engelse vrouw rond en die vroeg of ik foto's van mezelf wou hebben met central park of het Empire state building op de achtergrond. Ik koos voor het laatste. Ze maakte 7 foto's. Twee heb ik ervan kocht. Na een uur kijken ging ik naar beneden toe om nog een beetje in het gebouw zelf rond te kijken. Veel viel er niet te zien. Het enige wat je kon zien waren de winkels op 65ste verdieping. Verder staan er een boel kantoren in maar hier zie je niks van. Ik vervolgde dus mijn tocht naar buiten toe om weer aan te komen op de avenue of the america's. Ik volgde deze weg weer terug richting 42th street. Onderweg zag ik stom toevallig nog de staatschuld van de USA. Ik weet niet hoe ik dat getal moet verwoorden maar ik heb er wel een foto van gemaakt. Het is in elk geval hoog... :P Verder werd natuurlijk weer veel rommel aangeboden. Mensen die folders uitdelen voor het een of ander. Of mensen die iets aan je willen verkopen. Zoals altijd nam ik niets aan.

Toen ik aan het einde was van de avenue of the america's sloeg ik dus linksaf de 42th street in. Maar aan de kaart van de avenue liep ook veel volk dat de 42th street in moest. Onder andere een negerin waar van ik de indruk kreeg dat ze boos was. Ze schreeuwde en schold en maakte veel woeste armbewegingen. Zelfs de New yorkers keken er van op. Het was een vrouw met een klassieke negerin stem zoals we die kennen uit de films. Vooral van de films waar Whoopi Goldberg in speelt. Het was apart om haar te zien. Ik verstond haar geen eens en daar ben ik ook wel erg blij mee. Uiteindelijk sloeg zij bij de kruising met 5th avenue rechtsaf de avenue in en ik moest gelukkig rechtdoor. Niet veel later kwam ik aan in mijn hotelkamer waar net mijn bed was verschoond en er waren ook nieuwe handdoeken gebracht. Hier was ik natuurlijk erg blij mee aangezien er in dit kamertje van een paar vierkante meter veel wordt gezweet.

Zoals er te lezen valt maak hier genoeg mee en ken ik ook wel aardig goed de weg. Maar de top of the rock was onvergetelijk. Deze stad is sowieso al onvergetelijk.

Vanavond wil ik nog een keer naar Times square maar nu ook echt laat. Misschien rond half 10. Dan is het echt goed donker. Verder wil ik vanmiddag nog naar Grand central. Een groot metrostation waar een half miljoen reizigers op een dag komen. Hier wil ik even kijken hoe duur de metrokaarten zijn Het schijnt een heel mooi gebouw te zijn dus dit wil ik ook absoluut zien.

Morgen wil ik er een dagje lower Manhattan van maken. Dit is het gebied met wall street en the financial district. Het schijnt heel mooi te zijn om al die zakenmensen te zien stressen aangezien het op wall street soms over miljoenen gaat. En ook de sluiting van wall street is iets heel aparts. Wordt gezegd tenminste... Verder heb je daar natuurlijk ook Ground Zero. Dat lijkt me ook heel indrukwekkend.

Dit was het reisverslag maar weer van een mooie, onvergetelijke dag die nog lang niet voorbij is...

See ya later!!!

  • 13 Juli 2011 - 18:57

    Mama:

    Je hebt er weer een geweldig verhaal van gemaakt. Je hebt geen problemen om je dag vol te krijgen, dat is duidelijk.
    Het is heerlijk om je enthousiasme te "proeven" in je mail en berichten. Via "pingen" hebben we een leuk contact en zijn we hier in Nederland op de hoogte van al die belevenissen. Geniet ervan.........voor je het weet is het weer maandag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Marc

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 22289

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Avontuur aangaan in Mexico

01 Februari 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Australië

07 April 2012 - 30 April 2012

Roadtrip door de VS

11 Juli 2011 - 19 Juli 2011

Vakantie New York City

Landen bezocht: