In de voetsporen van verre voorvaderen - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Marc Jordens - WaarBenJij.nu In de voetsporen van verre voorvaderen - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Marc Jordens - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van verre voorvaderen

Door: Marc Jordens

Blijf op de hoogte en volg Marc

28 Januari 2013 | Nederland, Doesburg

150 jaren na Christus werd er voor het eerst over Australië geschreven. Toen gebeurde door de oude Grieken. Het land werd Terra Australis genoemd wat staat voor: 'Het onbekende Zuidland'. In die periode dachten de Grieken dat de Stille Oceaan nog volledig door land was omringd en dat land was voor hun het grote onbekende. De oorspronkelijke bewoners (de Aboriginals) wisten wel beter. Het is een van de oudste beschaving ter wereld en men gaat er dan ook vanuit dat deze mensen 50000 jaar geleden daar aan land kwamen. Via landtongen en smalle zeestraten die tussen Australië en Indonesie lagen. Toen was de zeespiegel nog niet zo hoog en de oversteek was dus nog goed te doen.
Lang duurde het voordat de eerste Europeaan bij het zogenaamde Onbekende Zuidland kwam. In het jaar 1606 kwam de eerste bij de kust van Australië en dat was een Nederlander genaamd Willem Jansz. Met zijn schip 'het Duyfken' voer die langs het noordelijke schiereiland Cape York, in het noorden van dit enorme eiland. De westkust werd niet veel later door andere Nederlanders bezocht. DIt waren Willem Janszoon en Dirk Hartog, terwijl Abel Tasman de zuidkust langs voer en daar ook nog eens een eiland volledig op de kaart wist te zetten. Hij heeft het zelf van Diemen's land genoemd. Hij verwees hiermee naar de generaal van het Nederlandse Oost-indie, Anthony van Diemen. Tasman zette zijn reis daarna voort richting Nieuw-Zeeland en daarna nog naar de Fiji eilanden. Hij overleed op Batavia in 1659 en vrij snel daarna werd van Diemen's land Tasmanië genoemd.

James Cook uit Engeland was echter de eerste Europeaan die voet aan wal zetten op de kust van het huidige New South Wales. Australië is nu verdeeld in twee grote stukken. New-Holland in het westen en New South Wales in het oosten. Het oosten werd als gebruikt als strafkolonie voor engelse gevangenen. Met New-Holland werd helaas niet veel meer gedaan. In 1849 werd er goud gevonden op veel plaatsten in Australië en daarna nam de bevolking snel toe. New-Holland werd steeds kleiner en New South Wales werd groter. In 1901 werd de eerste federale grondwet aangenomen en werd het een zelf regerend deel van het Britse Rijk.

Nu zijn we inmiddels ruim een eeuw verder en zijn de mogelijkheden eindeloos. Reizen naar Down Under is bijna normaal en het is makkelijker. Je zit niet meer maanden op een zeilschap dat door middel van touwtjes bij elkaar wordt gehouden om vervolgens bij een enorm eiland te arriveren. Nu vliegen we in een hypermoderne Airbus A380 waar honderden mensen inzitten zodat we binnen een dag of anderhalve dag aan de andere kant van de planeet zijn.

Aanstaande vrijdag zal ik, net zoals Willem Jansz dat deed ruim 400 jaar geleden, via Dubai de overstap wagen. Om 14:40 stap ik in die enorme Airbus om vervolgens naar Dubai te vliegen; daar iets meer dan anderhalf uur wachten en vervolgens in een stuk door naar Sydney, New South Wales. Ik ben geen gevangene maar een avonturier :-P Voor een jaar de tijd van mijn leven beleven. Werken en reizen. En wie weet wat er nog meer in zit. "Misschien blijf je er wel" hoor ik van vele mensen. Ja, misschien wel... Als ik heel eerlijk ben zou ik het niet erg vinden en ik ga er dan ook voor. Maar dat zeg ik nu. De situatie kan compleet veranderen als ik er eenmaal ben. Misschien heb ik er wel de tijd van mijn leven en ben ik ook weer blij als ik terug naar het oude vertrouwde Holland ga. Het kan natuurlijk dat het me helemaal niet bevalt en dat ik na een paar weken weer terug ben. Maar eerlijk gezegd ga ik daar niet vanuit. Dus wat dat betreft hou ik alles open...

Nu het steeds dichterbij komt, krijg ik er meer zin in. Tijdens mijn periode die ik had bij Qlip had ik dat nog niet zo. Zou wel komen omdat ik volop aan het werk was en ik was alleen in de avonden bezig met mijn avontuur. De enige momenten dat ik er echt aan dacht was als ik in gesprek was met een collega die ik er ook geweest is en die precies hetzelfde gedaan heeft. Maar natuurlijk ook toen ik erover aan het praten was met andere collega's maar dat is logisch ;-).
Nu ben ik er dus echt elke dag mee aan de gang en dan merk ik, dat ik graag weg wil. Het contact met onder andere mijn gastgezin zorgt voor heimwee naar een plaats waar ik nog nooit eerder ben geweest... Het is een gezin dat bestaat uit een Deense man, een Israelische vrouw en twee dochters waarvan er eentje in Israel aan het studeren is. Verder verblijf er nog een Chinees meisje die daar de middelbare school doet en nog een Japanner die, net als ik, een Working Holiday Visa heeft. Nu ik het zo bedenk kom ik wel in een vrouwenwereld terecht. Kan ook zijn voordelen hebben :-P Het gastgezin zit in in de metropool Sydney en daar blijf ik de eerste maand. Dit gaat meer een 'regelmaand' worden. Auto of campervan aanschaffen, bankrekening openen en dat soort dingen. Voor degene die het nog niet wisten, ik ga het echt helemaal alleen doen. De bedoeling was dat ik met een organisatie zou gaan maar op een of andere manier voelde dat niet helemaal goed. Zij zouden voor mij een rekening openen etc. etc. maar ik doe het toch liever allemaal zelf, ook al kost dat meer moeite maar het is ,denk ik, leerzamer en je wordt er zelfstandiger van. Ik ga het zien of het een verstandige keus is geweest. Als dat niet zo is dan is dat ook weer een wijze les.

Een reisplan heb ik dan ook. De eerste maand in Sydney dus en daarna wil ik naar het zuiden, richting Melbourne en dan daar Adelaide via een van de mooiste kustwegen ter wereld genaamd: The great ocean road. Uiteindelijk wil ik eindigen in het westen bij Perth. Misschien van daaruit naar boven richting Darwin maar misschien ook weer terug naar Sydney. Daar maak ik het liefst Oud en Nieuw mee namelijk. Het mooie van dit plan is dat het ter plekke kan wijzigen. Dus ik hou er absoluut rekening mee dat ik misschien toch wel bij de nu zo zwaar geteisterde Oostkust kom.

Hoe dan ook, ik hou jullie allemaal op de hoogte via deze site maar ook via Facebook!

  • 30 Januari 2013 - 19:53

    Mama:

    Marc, het is altijd weer genieten wanneer jij je prachtige verhalen op papier zet. We gaan je overmorgen naar Schiphol brengen maar we missen je nu al.
    Natuurlijk wensen we het komende jaar heel veel plezier en avontuur. We hebben diepe bewondering voor de wijze waarop je deze reis ingaat, alles zelf geregeld, t/m een Australische bankrekening aan toe. Aan de voorbereiding kan het niet liggen.
    Wees voorzichtig! Wij denken aan je.
    Heel veel liefs en dikke knuffels,
    Mama en papa XXXXXX❤

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 22297

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Avontuur aangaan in Mexico

01 Februari 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Australië

07 April 2012 - 30 April 2012

Roadtrip door de VS

11 Juli 2011 - 19 Juli 2011

Vakantie New York City

Landen bezocht: