The capital of the world - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marc Jordens - WaarBenJij.nu The capital of the world - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marc Jordens - WaarBenJij.nu

The capital of the world

Door: marcjordens

Blijf op de hoogte en volg Marc

12 Juli 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.


Hey guys, how you're doing?

Net zoals het vorige verslag schrijf ik dit ook weer vanuit het broeiende New York. Vandaag is het eigenlijk m'n eerste dag hier en dat wou/wil ik dus ook volop gaan benutten.

Gister avond ben ik natuurlijk nog even de stad in geweest. Niet al te ver. Ik ben naar het Chrysler building gelopen. Dit is een namelijk een wolkenkrabber die ik absoluut meteen wou zien. Ik was er al snel en heb daar natuurijk een foto van gemaakt. Verder ben ik daar nog wat gaan rondlopen maar er was niet veel meer te zien. Het slapen afgelopen nacht ging moeizaam. Het was natuurlijk warm maar een paar meter van mijn raam staan appartementen en elk appartement heeft een airco. Die dingen maken ontiegelijk veel herrie. Maar toch heb ik genoeg kunnen slapen.

Ik stond op rond half 8 (New Yorkse tijd) en nam gelijk via pingen contact op met m'n moeder die op haar werk zat. Hierna ben ik wat gaan wassen etc etc. En rond 8 uur ben ik de stad ingegaan. Het was rond deze tijd al 27 graden... Maar goed, vandaag wou ik Central park, Times square bekijken en natuurlijk zoveel als mogelijk wolkenkrabbers zien. Ik begon mijn tocht bij de subway op 3th avenue voor een broodje met salami, italiaanse kaas en tomaat. Ik ben via de 3th avenue uptown gaan lopen richting central park. Bij 57th street sloeg ik linksaf en daarna moest ik eigenlijk gelijk weer rechtsaf en dan was ik er. Maar die afslag naar rechts heb ik op een of andere manier gemist... Dus ik was even de weg kwijt. De kaart er natuurlijk bij gepakt en gekeken waar ik was en waar ik naartoe moest. Ik bleek alsnog in de buurt te zitten maar ik besloot eerst naar park avenue te lopen. Dit is een straat met mooie hoge gebouwen (waar ik uiteraard foto's van heb gemaakt) en veel verkeer wat leuk is om naar te kijken. Want New York is een stad met 20 miljoen inwoners en iedereen heeft haast. Bij voetgangerspaden staan net zoals in NL stoplichten voor de voetgangers. Dat stoplicht staat natuurlijk op rood zodat auto's kunnen doorrijden. Maar velen trekken zich niets aan van de stoplichten en lopen gewoon door terwijl het autoverkeer ook gewoon over dezelfde straat rijdt. Hierdoor moet alles weer stoppen en is er weer een boel getoeter. Het is leuk om het allemaal te mogen aanschouwen... Ik geloof dat ik daar drie kwartier heb gezeten.

Vanaf park avenue ben ik richting central park gelopen. Ik kwam uit bij de america's avenue. Dit is een lange rechte weg richting lower manhattan. Hier staat het kloppend hart van de hele financiele business. Wall street is er bijvoorbeeld ook te vinden samen met ground zero. Maar via deze weg kon ik dus al ver kijken en zag ik in de verte dus lower manhattan. Een prachtig gezicht.

Net voor de ingang van het park heb ik 'even' uitgerust op een bankje. Een paar meter rechts van mij zat een enorme dikke zwerver met een lange bruine baard. Wat het leuke was van deze man was dat hij in zichzelf aan het praten was. Hij vertelde grappen tegen zichzelf etc. Ook weer leuk om het te mogen aanschouwen. Uiteindelijk heb ik mezelf maar uit het bankje gehesen en ben het park ingelopen. Het was rustig totdat er heel een groep kleine kindjes aankwam lopen die allemaal hetzelfde t-shirt aanhadden. Jawel, een schoolreisje. Ik ben dus maar gauw een andere kant op gelopen en ging dieper het park in. Echt een mooi park waar je wordt omringd door enorme wolkenkrabbers en waar je het hele stadsverkeer niet meer hoort. Na lang lopen in het park ben ik ergens onder de bomen gaan zitten. Een echte New Yorker kwam op een gegeven moment op me afgestapt. Hij had een schelle stem, een cowboy hoed en een oorbel. Hij vroeg hoe het met mij ging en waar ik vandaan kwam. Ik zei dat ik uit Nederland kwam. Toevallig gaat hij daar in Augustus op vakantie. En natuurlijk gaat hij naar Amsterdam. Hij wou me e-mail adres weten zodat we in contact konden blijven. Ik vroeg natuurlijk waarvoor. Zijn woorden waren: 'I will send you an email when i'm in Amsterdam so whe can smoke some pie'. Pie was naar mij weten taart. Dus ik vroeg ik hem wat het was. Hij zei dat het wiet was. Ik vond het prima. Dus ik heb hem een e-mail adres gegeven. En expres heb ik een letter weggelaten. Hij zag er betrouwbaar uit maar je weet maar nooit. Hierna heb ik nog even gezeten en ben ik uiteindelijk weer terug gelopen richting mijn hotel. Maar net zoals op de heenweg ben ik weer de weg wat kwijtgeraakt. Uiteindelijk kwam ik uit in de buurt van het Empire state building. Niet erg natuurlijk!! Ik was bij de 5th avenue. Een straat dat volstaat met dure winkels en waar mensen je dus ook van alles aanbieden. Negers die beweerden dat ze oude diamanten van je wilde kopen of oude munten. Mensen die reclame maken voor waarzeggers of voor een restaurant. Of mensen die een fiets willen verhuren. Allemaal dat soort volk. Tevens staan er in deze straat ook erg dure hotels. Hotels met een net gekleede portier en waar mensen die in het hotel verblijven worden afgezet in limo's. Natuurlijk wou ik daar foto's van maken maar dat was niet toegestaan. Uiteindelijk kwam ik wel uit op 47th street. Dit is de straat waar mijn hotel dus in staat. Maar dat was dus vanuit 5th avenue. Welke richting ik zo gauw op moest lopen wist ik niet dus ik ben maar mijn gevoel achterna gegaan. Maar dat liep natuurlijk weer niet goed af. Ik kwam uit 47th street west in plaats van east. Dus ben ik terug gelopen naar 5th avenue. Ik ging weer terug naar de park avenue aangezien hier de weg aardig bekend was.

Ik was nog steeds wat verdwaald maar uiteindelijk vond ik een aanknopingspunt. En dat was het Chrysler building. Hij doemde zo uit het niets op. Met zoveel wolkenkrabbers zie je dat natuurlijk ook niet meteen. Maar vanuit hier wist ik dus wel weer de weg en op die manier kwam ik bij mijn hotel. Toen ik in mijn kamer was gelijk contact opgenomen via facetime met het thuisfront. En daarna ben ik dit verslag gaan typen. Het is hier nou 10 voor half drie in de middag. Ik wil in de middag niet al teveel meer ondernemen aangezien het bijna 40 graden is buiten en ik heb ook al een aardige wandeling gemaakt. Vanavond wil ik nog naar Times square.

Morgen wil ik het liefst naar de top of the rock. Dat is het rockefeller center. Als je daarop staat heb je een schitterend uitzicht over New York. Verder misschien nog central park in of naar het westen van Manhattan. Hoe dan ook, dat gaat ook een mooie dag worden.

Nu ben ik uitgeschreven. Morgen schrijf ik uiteraard weer een verslag!!

See ya!!

  • 12 Juli 2011 - 18:46

    Mama:

    Hey Marc,
    Je vermaakt je wel zo te lezen!! Geweldig dat je nu ook alles kunt doen waar je je zo zorgvuldig op hebt voorbereid.
    Ik kan me voorstellen dat je met volle teugen aan het genieten bent!
    Een weekje is zo om......dus benut alle tijd goed. Het is dan wel heel warm, maar je moet maar denken: met regen doe je echt niets en ziet alles er veel somberder uit. Dan kun je nog beter dit mooie weer hebben...
    Dikke kus van ons allemaal!!

  • 12 Juli 2011 - 19:20

    Je Liefste Oom .nl:

    je zult toch ook weer eens niet de weg kwijt raken. Het is maar goed dat je niet de piloot van het vliegtuig was, anders had je waarschijnlijk in Amsterdam rondgelopen. Goed dat je het naar je zin hebt. Met een beetje geluk barst die vulkaan in IJsland nog uit, heb je een langere vakantie. Wij wensen je nog heel veel plezier en geniet ervan. Groeten van ons allemaal uit Wehl

  • 12 Juli 2011 - 19:33

    Marc:

    Ja dat zal inderdaad gebeuren. Daarom ben ik t ook niet.

    haahhaa dat zou mooi zijn ja. Maja dan zit ik weer met werk enz. Of zeg je nu gewoon dat je me niet wilt terug zien?? hahah

  • 12 Juli 2011 - 19:33

    Marc:

    Trouwens dit schreef ik voor antiliefsteoom.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Marc

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 22302

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Avontuur aangaan in Mexico

01 Februari 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Australië

07 April 2012 - 30 April 2012

Roadtrip door de VS

11 Juli 2011 - 19 Juli 2011

Vakantie New York City

Landen bezocht: