Netwerken in Australia - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Marc Jordens - WaarBenJij.nu Netwerken in Australia - Reisverslag uit Doesburg, Nederland van Marc Jordens - WaarBenJij.nu

Netwerken in Australia

Door: Marc Jordens

Blijf op de hoogte en volg Marc

08 Februari 2013 | Nederland, Doesburg

G'day mates! Already had breakie?

Tuurlijk klink ik nog lang niet zoals de locals hier maar het is wel een wens. Zoals jullie weten was ik op zoek naar een campervan. Goed gelezen, was op zoek. Nu inmiddels niet meer want ik heb er een gevonden! Op woensdag bezochten we eerst een veiling voor auto's en campervans maar Adar en ik zaten meer te ouwehoeren dan dat we eigenlijk serieus op zoek waren. Overal moesten we even op de toeter drukken en nu kunnen we inmiddels heel goed met elkaar overweg. We hebben gepraat over van alles en nog wat en we hebben lol gehad met een papegaai die ontzettend hyper was en ons nadeed. Zowel in de manier van praten als bewegen. Hoe dan ook, de veiling was dus eigenlijk geen optie.

Ik ben daarna verder gaan zoeken op gumtree.com.au. De Australische marktplaats om het maar zo te noemen en daar kwam ik in contact met een Belgische jongen genaamd Tom die 6 maanden in Australie heeft gereisd. 25000 kilometer gereden en hij is dus ook helemaal rond geweest. Van Sydney naar Brisbane. Van Brisbane naar Cairns en van daaruit naar Darwin in het noorden. Toen doorgereden naar Broome, Carnarvon en uiteindelijk Perth. Vanuit Perth 5000 kilometer gereden over de Eyre Highway om zo weer terug te keren in Sydney om daar de campervan weer ter verkopen en hij stond dus op Kingscross car market. Een parkeergarage waar backpackers hun auto of campervan kunnen parkeren tegen een vergoeding. Ik belde hem eergisteren in de avond op en hij had het busje nog niet verkocht. Op zich was dat ook helemaal geen verrassing want hij stond er net 3 dagen maar om hem heen was al wel van alles verkocht. 4WD jeeps en station wagons waren al verkocht aan andere backpackers.

Ik besloot om redelijk vroeg van huis weg te gaan in verband met andere mensen die ook interesse hadden in het busje. Ik stapte om 6:43 naar de Castle Hill interchange. Van daaruit gaan er allerlei bussen naar Sydney en omstreken. Ik moest de bus hebben die naar St. Leonards zou gaan. Het was spitstijd en het was dus een goed moment om te kijken hoe de economie in Sydney is. Maar ik kwam er al snel genoeg achter... De wegen rondom Sydney slibte dicht en er stond voor kilometers aan file. Bovendien wordt er overal gebouwd. Nieuwe wegen worden massaal aangelegd, er worden kantoren gebouwd en het CBD (Central Business District; het zakencentrum met al zijn wolkenkrabbers) is nog lang niet af. Overal zie je werkzaamheden en de stad leeft dus enorm. Na een lange rit kwamen we aan bij de Sydney Harbour Bridge waar de bus overheen ging! De brug ligt naast een andere wereldberoemde attractie genaamd Sydney Operahouse. Helaas ging het erg snel en het uitzicht was niet al te best dus ik heb geen foto's kunnen maken, maar don't worry about it ;-)

Op St. Leonards moest ik overstappen op een bus die richting Bondi beach ging maar natuurlijk moest ik al uit stappen op Kingscross. De buschauffeurs zijn hier ontzettend vriendelijk en wilden me over wel mee helpen wat natuurlijk een groot voordeel is...

Eenmaal op Kingscross belde ik opnieuw met Tom om te vertellen waar ik was en hoe we het precies gaan doen. Ik was op Ward Avenue wat hij zelf niet kende maar ik moest aan mensen maar vragen waar het politiebureau is en dan zou het wel goed komen. Dus ik loop een pub in en vroeg, voordat ik begroet werd met het vriendelijke 'Hi mate!', waar het politiebureau te vinden was en het was schijnbaar een wandeltochtje van 5 minuten. Eenmaal daar nam ik weer contact op met Tom en die was net onderweg om me te halen en terwijl we nog belde zagen we mekaar al lopen. Het was aangenaam kennis met hem te maken en ook grappig om met iemand hier Nederlands te praten. Hij bood gelijk een kop heerlijke oploskoffie aan en we begonnen te praten over allerlei dingen. Over zijn avontuur in Australie en in Azie. In het totaal is Tom een jaar weg geweest. Half jaar Azie en daarna een half jaar Australie en volgende week zondag vliegt hij terug naar Brussel. Toen ik eenmaal de campervan bekeek was ik eigenlijk gelijk verkocht... De van kostte 6400 dollar maar hij was bereid om te onderhandelen. Maar het niet is niet alleen het busje. Er zitten ontzettend veel extra's bij en hij is goed onderhouden. Iedere 5000 kilometer heeft hij een check ondergaan bij een garage en hij kan ook aantonen door middel van de papieren dat hij het heeft laten doen door een goede monteur. Hij heeft nog registratie voor 6 maanden. Dat wil zeggen dat ik nog verzekerd ben voor 6 maanden en dat het voertuig ook is goedgekeurd voor de komende 6 maanden. Dus dat is sowieso heel erg nuttig! En daarbij zitten er ook nog eens ongelooflijk veel extra's bij. Kampeerspullen, roadmaps, muskietnetten, een fornuisje voor 2 pannen, een jerrycan waar 20 liter benzine in kan, 2 watertanks waar elk 10 liter water in kan etc. etc.

Nadat hij (ik zat naast hem) een rondje door de parkeergarage had gereden hebben we nog wat koffie gedronken en we raakte nog wat meer aan de praat. Terwijl we daar zaten kwam er een engels koppel kijken naar de campervan en ze hadden erg veel interesse. Tom deed natuurlijk gewoon zijn werk en liet ze alles van de campervan zien. Ik had inmiddels al wel redelijk veel campervans gezien en dit was de beste dus ik wou hem heel graag kopen, maar ik was meer van plan om 5000 dollar te besteden. Ik moest dus erg snel beslissen voordat de van verkocht zou worden en ik er gewoon bij zat te kijken. Ik hakte uiteindelijk de knoop door en ik zei: "Tom, ik koop hem" Hij had een grijns van oor tot oor en zei meteen tegen het Engelse koppel dat hij de van verkocht had. Ik voelde me ietwat schuldig maar ik wist dat dit de beste deal zou zijn.

Na deze theoretische deal gesloten te hebben maakte ik kennis met de parkeerwachter die, het kan eigenlijk ook niet anders, ontzettend gemakkelijk was en alles wel best vond maar ondertussen was hij wel heel duidelijk. Hij gaf ons papierwerk mee en we gingen naar een hostel waar internet was om te betalen. Ik heb een rabobank app op mijn Ipod maar natuurlijk kon ik daarmee geen geld overmaken naar een buitenlandse rekening. Hiervoor moest ik echt het internet op van een computer maar ik had geen random reader bij me. We zochten dus een Rabobank op in Sydney en die was ongeveer 20 minuten verder lopen. Tijdens deze wandeling kwam ik meer in aanraking met de stad. Er is veel verkeer maar alles oogt heel relaxed. Geen getoeter en andere zaken. No worries; het straalt er vanaf...

Nadat we bij de Rabobank aan waren gekomen heb ik om een random reader gevraagd en daarna zijn we wezen lunchen in Hyde park. Een heel mooi groen park in het centrum en was mooi om er te zijn. Na de lunch zijn we terug gegaan naar dezelfde hostel maar nu waren de servers overbelast dus we konden het internet niet op. Uiteindelijk kwam ik met het besluit om samen naar mijn gastgezin te gaan in Castle Hill en vanaf mijn laptop de betaling te doen. Ik vroeg Ellie telefonisch of hij mee kon komen en natuurlijk was dat geen probleem. Hij kon mee eten met het avondeten en daarna zouden we de deal echt gaan sluiten. Maar eerst moesten we het voor mekaar zien te krijgen om in Castle Hill te komen. Een rit van 50 kilometer. Is eigenlijk niets maar in Sydney 50 kilometer rijden in de spits is een hel. Overal stonden files. Waar we ook waren, waar we ook keken. Het stond overal vast. We hebben er ongeveer 2,5 uur over gedaan en we waren blij dat we thuis waren. Na het diner vonden Ellie en Ted het goed dat Tom bleef slapen voor een nacht op de sofa. De volgende dag, vandaag dus, zou dan weer terug gaan naar Sydney en de campervan hier achter laten. En dat is dus ook gebeurd. Ik heb hem betaald en hem het bewijs laten zien dat het is overgemaakt naar zijn Belgische rekening. Vanochtend hebben we de papieren ingevuld en die moet ik inleveren bij de RTA die hier in de buurt zit. Dat doe ik dan volgende week maandag of dinsdag.

Verder kwam er ook nog een goed nieuws vanuit Melbourne waar ik contact had met Helen Dornom van Dairy Australia. Ze heeft contact gezocht met iemand van een ander groot voedselbedrijf die 2 laboratoria heeft in Melbourne en die man heeft waarschijnlijk een plaats voor mij! Hij stuurde mij een email waarin hij wat informatie wou van mij en daarna zou hij gaan kijken of er wat mogelijk is. Ik was natuurlijk erg blij met dit bericht en heb hem gelijk beantwoord. We zullen zien wat het brengt... Een netwerk opbouwen is het geen waar het om draait in Engels-talige landen. Op de manier solliciteren zoals wij dat kennen in Nederland, overal gewoon een brief naar toe sturen met je CV erbij, vinden ze hier ouderwets en een luie methode. Er is werk genoeg, maar laat zien door middel van contacten opbouwen dat je bereid bent om er alles aan te doen.

Tom is inmiddels vanaf hier vertrokken met de bus naar Sydney waar hij een hostel kent en die zou hij vervolgens gaan boeken. De campervan staat hier voor de deur en ik heb er inmiddels ook al een paar kilometers in gereden! Het ging met horten en stoten. Ze rijden hier links en ik moet schakelen met links dus het is allemaal erg wennen maar het ging beter dan dat ik had verwacht. Ik heb in principe hier nog de hele middag en daarom ga ik zodadelijk samen met Kaori Sydney in. Gewoon om de toerist uit te hangen ;-). Dingen bekijken en vooral genieten. Het hoofdstuk van het kopen van een vervoersmiddel is nu zo goed als afgesloten. Ik ben nu op zoek naar een travelmate en heb contact met een Frans meisje. Het contact is goed dus wie weet wordt het wel wat...

Ik moet oppassen dat ik niet te hard van stapel loop door het goede nieuws vanuit Melbourne maar dromen zijn er om waar te maken....

Speak to you guys soon!!

  • 08 Februari 2013 - 11:06

    Magda:

    Wow Marc, wat kan jij mooi schrijven.
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat bij Dairy Australia.
    Je kan altijd monsters sturen naar Zutphen!

    Groetjes Magda.

  • 08 Februari 2013 - 11:21

    Mama:

    Hey Marc,
    Wat ga je toch van een leien dakje!! Het is prachtig om je ervaringen te lezen, wij liften hier mee op je verhalen. En wat tref je het toch met je gastgezin!!
    Het zou mooi zijn als je een travelmate vindt waarmee je in elk geval een stuk kunt reizen. En wordt het in Melbourne wat heb je in elk geval de rit naar Melbourne. Een slaapplek heb je al, ook als je in Melbourne zou werken! Je bent niet meer afhankelijk van hostels, dat is wel lekker. Nu kun je je kookkunsten op 2 pitjes laten zien!!
    Marc, hééél veel plezier, we volgen je op de voet! En we zijn machtig trots op je!!
    Groetjes van ons alledrie!!
    Papa, mama en Thye

  • 08 Februari 2013 - 12:18

    Marc:

    Hallo Magda,

    Bedankt! Ik doe mijn best. Hoe was je jubileum?
    Ik ben zelf ook reuze benieuwd!
    Ik zal eraan denken! ;-)

    Groetjes,

    Marc

  • 08 Februari 2013 - 15:51

    Janny Meinen:

    Hey neef, het gaat je voor de wind. Geweldig!
    Leuke verhalen.......en succes met je camper, vooral met het links rijden.
    Toi, toi! Xxxx

  • 08 Februari 2013 - 22:49

    Marc:

    Hey tanteeee!
    Ja tot nu wel! Ik vermaak me opperbest ;-)
    Dankjewel, daar zou ik aan moeten wennen...

    Xxx

  • 11 Februari 2013 - 16:02

    Opa En Oma:

    Hallo Marc,
    Jouw hele verhaal gelezen en we merken dat het
    heel goed met je gaat en je veel plezier hebt daar. Fijn dat je een mooie van hebt gevonden en nu nog iemand die een eindje met je op wil trekken door dat inmense werelddeel. Maar zoals met alles zul je ook hier wel een oplossing voor vinden. We wensen je veel geluk met de van en succes met het bereiken van je doel. Bedankt voor je mooie verhalen en tot het volgende verslag.
    Liefs opa en oma.


  • 14 Februari 2013 - 06:57

    Marc:

    Hallo opa en oma,

    Sorry voor mn late reactie.

    Maar goed, ik vermaak me hier opperbest! Alles is nu geregeld met het voertuig dus ik ben klaar om te gaan! Ik ga zo een nieuw verhaal schrijven!

    Liefs,

    Marc

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Actief sinds 24 April 2011
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 22303

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Avontuur aangaan in Mexico

01 Februari 2013 - 01 Februari 2014

Backpacken in Australië

07 April 2012 - 30 April 2012

Roadtrip door de VS

11 Juli 2011 - 19 Juli 2011

Vakantie New York City

Landen bezocht: